Faculty

MonTueWedThuFriSatSun
Loading backend data

Dean’s Message

Construction is a timeless and promising field that offers many job opportunities at home and abroad. Apply to study with us. You won't just sit in a desk and listen to lectures. You'll get involved in a variety of laboratory exercises, experimental tests, specific projects, excursions and internships. You will be connected with practice, where you will verify your theoretical knowledge. You will learn how to use the latest tools and methods to design and assess construction works. We will create a space for your professional growth. Extend the group of professionals in the construction industry!

Stanovisko Stavebnej fakulty Technickej univerzity v Košiciach k novele zákona č. 669/2007 Z. z.

Display portlet menu
Späť na novinky

Stanovisko Stavebnej fakulty Technickej univerzity v Košiciach k novele zákona č. 669/2007 Z. z.

Správy

Stanovisko Stavebnej fakulty Technickej univerzity v Košiciach k novele zákona č. 669/2007 Z. z.

K návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „novela zákona č. 669/2007 Z. z.“) dáva Stavebná fakulta Technickej univerzity v Košiciach nasledovné stanovisko:

Na základe dostupných informácií v porovnaní so situáciou v zahraničí hodnotí Stavebná fakulta Technickej univerzity v Košiciach návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, ako pozitívny krok, ktorý by mal priniesť zrýchlenie prípravy a výstavby diaľnic na území Slovenskej republiky.

Je nespochybniteľné, že investičná príprava diaľnic a ciest pre motorové vozidlá v podmienkach Slovenskej republiky nie je z časového hľadiska dostatočne efektívna. Podľa medializovaných informácií dosahuje doba od začiatku prípravy po dokončenie projektu výstavby diaľnice v podmienkach Slovenskej republiky v priemere 14 rokov, čo je neprimerane dlhé obdobie a v porovnaní so situáciou v zahraničí, kde príprava a výstavba diaľnic trvá výrazne kratšie obdobie, je možné hodnotiť dobu investičnej prípravy diaľnic v Slovenskej republike výrazne negatívne. Je potrebné podporiť všetky snahy (a teda aj predmetnú novelu zákona č. 669/2007 Z. z.), ktoré skrátia dobu investičnej prípravy a relevantne pomôžu v zrýchlení a zefektívnení procesu investičnej výstavby diaľnic, a ktoré môžu okrem iného relevantne pomôcť aj v rýchlejšom prepojení dvoch najväčších miest v Slovenskej republiky (Bratislava, Košice) diaľnicou, ktorá napriek mnohým deklarovaným sľubom stále absentuje. Obzvlášť pozitívne je možné predmetnú novelu zákona č. 669/2007 Z. z. hodnotiť v prípade, ak je v rámci predmetnej (aktuálne neprimerane dlhej) lehoty prípravy a výstavby diaľnic touto novelou možné ušetriť až 18 mesiacov, ako bolo medializované v rámci diskusií k predmetnej novele zákona č. 669/2007 Z. z.

Vyššie uvedené lehoty, ako aj možné časové úspory, je potrebné hodnotiť aj v kontexte výrazného rastu cien stavebných materiálov a stavebných prác v Slovenskej republike v posledných rokoch. Indexy rastu cien stavebných materiálov a stavebných prác dosahujú v posledných rokoch v Slovenskej republike dvojciferné úrovne (v percentuálnom vyjadrení). Tieto nárasty cien stavebných materiálov a stavebných prác z dôvodu omeškania prípravy jednotlivých stavieb diaľnic môžu viesť až k neefektívnemu vynakladaniu finančných prostriedkov z verejných zdrojov.

Ako dôležité je pri aktuálnej neprimerane dlhej lehote prípravy a výstavby diaľnic vnímať dôsledky z pohľadu omeškania nábehu socio-ekonomických benefitov pre obyvateľov dotknutých území a potenciálneho zníženia investičnej atraktivity územia, v ktorom má k výstavbe nadradenej cestnej infraštruktúry dôjsť, pričom v mnohých prípadoch sú dotknuté práve menej rozvinuté regióny Slovenskej republiky.

Z dôvodu aktuálnej neprimerane dlhej lehoty prípravy a výstavby diaľnic je rovnako dôležité vnímanie reputačného rizika Slovenskej republiky v rámci susedných krajín V4 a krajín Európskej únie, ako aj vnímanie rizika neplnenia medzinárodných dohôd, v ktorých Slovenská republika deklarovala vyvinúť maximálne úsilie pre prepojenie cestných úsekov (napríklad prepojenie rýchlostnej cesty R4 a rýchlostnej cesty S19 v Poľskej republike do konca roku 2028, pričom rýchlostná cesta R4 ako súčasť významného medzinárodného koridoru „Via Carpatia“ sa v roku 2022 stala súčasťou rozšírenej siete TEN-T).

V kontexte vyššie uvedeného by podľa nášho názoru zmena v spôsobe posudzovania zo strany Útvaru hodnoty za peniaze (ktorý aj po novele zákona č. 669/2007 Z. z. bude mať relevantný priestor na hodnotenie jednotlivých projektov na úvod celého procesu prípravy), nemala byť dôvodom, prečo by nemala byť novela zákona č. 669/2007 Z. z. podporovaná a pozitívne hodnotená.

Stavebná fakulta Technickej univerzity v Košiciach plne podporuje schválenie novely zákona č. 669/2007 Z. z. ako legislatívneho opatrenia, ktoré relevantne pomôže v zrýchlení a zefektívnení procesu investičnej výstavby diaľnic.

prof. Ing. Dušan Katunský, CSc. - dekan Stavebnej fakulty Technickej univerzity v Košiciach